Het moest er nu echt weer eens van komen. Even flink besparen op de energiekosten. Ik ben echt groot fan van Greenchoice, maar het is toch best prijzig wat we nu betalen. Ik ging dus weer energie vergelijken. Ik heb mijn verbruik genoteerd voor de energievergelijker. Wij hebben een dubbele meter. Ik moet ook elke keer de meterstanden van beide meters doorgeven. Wij hebben echter wel een enkel tarief. Dit heb ik een paar maanden na de verhuizing naar het nieuwe adres doorgegeven aan Greenchoice. Het was toen geen probleem dat ik dat niet eerder had aangegeven.
Enkele of dubbele meter?
In de vergelijker kun je het aangeven als je een dubbele meter hebt. Maar omdat ik nu enkel tarief heb, heb ik niet aangevinkt dat ik een dubbele meter heb. De uitkomst van de jaarkosten van de energievergelijker verschilt trouwens wel of ik nu een verbruik invul of het verbruik opsplits in een spits- en nachtverbruik. Toch is het voor mij nog niet helemaal duidelijk of de vergelijker wel of geen rekening houdt met dag- en nachttarief.
Op de website van de energievergelijker lees ik alleen dat je met een dubbele meter bij de meeste leveranciers ook tegen een normaaltarief afgerekend kunt worden. Ik heb even nagevraagd bij de energievergelijker of het erg is als ik in de vergelijker bij mijn gegevens heb aangegeven geen dubbele meter te hebben, terwijl ik die wel heb natuurlijk.
Tarief laten wijzigen in normaaltarief
Het maakt volgens de vergelijker niet uit of ik wel of niet aangeef dat ik een dubbele meter heb. De leverancier krijgt gegevens van de netbeheerder over mijn situatie en verwerkt mijn gegevens aan de hand hiervan. Ik kan bij een nieuwe leverancier het aangeven dat ik voor enkel tarief afgerekend wil worden. Zodra ik de bevestiging van de nieuwe leverancier heb ontvangen kan ik contact opnemen om het te laten wijzigen.
Vergelijken maar!
Ok vergelijken maar. Ik kies denk ik maar voor groene energie van energiedirect.nl. Ik kan €295 besparen ten opzichte van mijn huidige energieleverancier Greenchoice. Dit komt door een welkomstpremie en lage tarieven. De grijze variant van energiedirect.nl stond op 1, maar ik wil toch echt wel groene stroom en kies dus het groene energieproduct op de vierde plek. Dan maar iets meer betalen. Voordat ik overstap ga ik toch even kijken wat andere klanten voor ervaringen hebben met energiedirect.nl. Ik google op ervaringen energiedirect.nl en schrik vervolgens enorm over wat ik allemaal te lezen krijg. Allemaal klanten met ellendige verhalen. Ik ga ook weer alles lezen, dat ben ik he. Slechts een enkele positieve reactie. Ik word er gek van en klik alle vergelijkingsbusiness even weg. Morgen maar weer eens kijken.
Wie wordt nu mijn nieuwe energieleverancier?
Ik overleg nog even met mijn man. Die wil sowieso niet overstappen. Maar ja ik dus wel. Op nummer 5 stond Essent met een energiedeal die maar een klein beetje slechter was. Essent is wel een grote speler en zal zijn zaakjes vast goed op orde hebben. Enfin, ik was er dus nog niet helemaal uit. Maar even een nachtje erop slapen.
Dag erna maar weer eens vergelijken
Alle angst die ik gisteren heb opgelopen ben ik weer lekker vergeten. Ik ben gewoon overgestapt! Naar energiedirect.nl op de vierde plek. Ik heb nu een contract voor onbepaalde tijd dus ik heb direct het nieuwe energiecontract aangevraagd in de vergelijker.
Direct krijg ik al een bevestiging van energiedirect.nl in mijn mailbox. Mijn nieuwe energiecontract gaat over een maand in, ik heb 14 dagen bedenktijd en vlak voor de ingangsdatum krijg ik bericht dat ik de meterstanden moet doorgeven. Wow wat een snelheid! En ook krijg ik een e-mail met inloggegevens van de website.
Toch maar even bellen over aanvragen enkeltarief
Ik heb al eerder op de website gecontroleerd of ik wel een enkel tarief kan betalen als ik een dubbele meter heb. Gelukkig, dat kan. Je zult maar zien dat je net bent overgestapt naar een leverancier bij wie dat toevallig niet kan. En dat je dan een dubbeltarief moet betalen terwijl dat niet gunstig voor je is.
Ik ga toch nog maar even bellen met energiedirect.nl dat ik wel een dubbele meter heb, maar graag een enkeltarief wil. Alleen maar goed als je dat vroeg van te voren aangeeft lijkt mij. In het contract dat ik in de bevestigingsmail kreeg stond namelijk een een kostenspecificatie met dag- en nachttarieven. Ik kreeg snel een medewerker van de klantenservice aan de lijn (fijn, geen wachttijd) die een notitie heeft gemaakt dat zij de wijziging doorvoert zodra ik de meterstanden heb doorgegeven. Wat een service! Ik krijg dan erna binnen 5 werkdagen een bevestiging dat ik enkeltarief (normaaltarief) ga betalen.
Afwachten maar weer
Tot nu toe loopt alles goed. Fijn. Ik zal tegen die tijd wel weer eens laten weten hoe het allemaal verlopen is met mijn overstap.
Ik zag in het contract in de e-mail trouwens dat mijn termijnbedrag wel omhoog zal gaan. Naar € 140 euro, terwijl ik nu € 125 betaal. Naja, dat kan ik altijd nog aanpassen.