We zijn er gek op: kortingen! Kortingsbonnen, vouchers, 50% korting op tweede entree, speuren naar kortingscodes op internet. Voor sommige mensen is het jaren geleden dat ze zonder kortingsbon uit eten gingen. Keuken- en badkamerbedrijven draaien continu kortingsweken en bij het bekleden van je trap krijg je zelfs een korting op je offerte.
De rush van korting
Mijn favoriete misdaadserie staat op. We zien een clubje vrouwen om de tafel die aan couponning doen: kortingsbonnen ruilen. Niet rustig een ruilbeursje houden, nee de gemoederen lopen flink op. De adrenalines en dopamines springen in het rond, allemaal in de rush met pittige onderlinge verhoudingen. Best een goed gekozen setting: een moord in een couponninggroepje. En geef toe iedere beetje Hollander raakt toch in extase van korting? Bijvoorbeeld: wat een kick als je in de scheurkalender van je loterij nu net een kortingsbon vindt van het museum waar je naartoe wilt gaan. Een koopje op de Koninginnemarkt, heerlijk toch, die meevallers?
Leren overstappen
Hoe zit het dan met de overstapkortingen voor nieuwe klanten? Die moeten toch ook zo’n fijn effect hebben? Heus wel, maar er komt natuurlijk meer bij kijken dan het inleveren van een kortingsbon. Je gaat een contract aan met een aanbieder. Is dit eng? Het is iig iets waar je bewust mee bezig moet zijn. Ik heb zelf het overstappen moeten leren. Ik begon met overstappen van energieleverancier. Hiervoor bestaat een overstapservice. Ik had al jaren een contract voor onbepaalde tijd met dure variabele tarieven dus tijd om uit die winterslaap te komen. Mijn overstap ging gesmeerd. En ja hoor: 90 euro per maand aan energiekosten ipv 100 euro per maand. Toch een tiende minder, fijn hoor. En ja daar was weer het enthousiaste gevoel dat je geld hebt bespaart. De dopamines kwamen op gang, even in de rush. Mijn tweede overstap was van internetaanbieder toen ik ging verhuizen. Ook nu 10 euro per maand minder aan vaste lasten. Bovendien kreeg ik een digitale tv-ontvanger in bruikleen met allerlei handige interactieve funties.
Ook goed voor je zelfvertrouwen
Ik had wat koudwatervrees maar heb de smaak van het overstappen wel te pakken. Je kunt natuurlijk besparen, maar krijgt ook meer zelfvertrouwen. Je voelt je een assertieve consumenten. ‘Bedrijven, je moet niet met mij sollen want anders stap ik zo over’. Je wordt een assertieve consument en kiest bewust bij welke bedrijven je klant wilt worden. Beter dan lamlendig alles hetzelfde houden. Je krijgt een gevoel van macht en controle over je uitgaven. Het enige waar je op moet letten is je opzegtermijn en of je een contract met einddatum of voor onbepaalde tijd hebt.
Last van najaarsmoeheid?
Zit je even in een dipje? Gaat er meer geld uit dan je zou willen? Kijk dan eens op de vele vergelijkingssites en stap over van energieleverancier. Vooral als je nog nooit eerder bent overgestapt is dit de beste manier om met overstappen kennis te maken. Wellicht voel je je een beetje lullig ten opzichte van je huidige leverancier die altijd trouw geleverd heeft. Als dit zo is moet je vooral klant blijven, maar bedenk wel dat je trouw een prijs heeft. Je profiteert nooit van overstapkortingen. Bovendien wil de overheid (Autoriteit Consument & Markt) heel graag dat je kritisch bent ten opzichte van je energieleverancier. Dit houdt de leveranciers scherp en zorgt voor voldoende concurrentie op bijv. de energiemarkt.