Het is gelukt, glasvezel van Telfort is geïnstalleerd. We besparen nu 10 euro per maand na de overstap. Helemaal soepel ging de installatie natuurlijk niet haha. We vonden het installeren ervan nog best lastig met zo’n gek glasvezelmodem PacketFront-CPS 369 en een nieuwe router. Interactieve tv hadden we ook niet direct aan de praat, we hebben dus zeker twee weken analoge tv gekeken, na de verhuizing moesten we de prioriteiten anders leggen dan bij tv-kijken.
Modem glasvezel Packetfront
Met 8 netwerkkabel-ingangen naast elkaar. Waar moet welke kabel in?
Installatie glasvezel Telfort gelukt
-
Internet hadden we gelukkig vrij snel geïnstalleerd. We kregen een draadloze router waar je de UTP-kabel die uit de modem kwam in kon stoppen.
- Voor de vaste telefoon moest er vanuit het modem een kabel naar een ander kastje (poeh, een overvloed aan kastjes in de meterkast). Vanaf dat kastje moesten we vervolgens een telefoonkabeltje in de telefoon steken. Aangezien de telefoonkabel niet erg lang is, en wij geen zin hadden in lange kabels door de huiskamer, staat onze vaste telefoon dus in de meterkast. Erg handig maar niet heus, omdat je hem zo minder makkelijk hoort. Volume dan maar op maximaal zetten. Helaas werkt de accu in de telefoon niet goed, dus we moeten hem in de oplader houden. Anders kon ik de hoorn natuurlijk ook in de huiskamer leggen.
- En dan de interactieve tv. Je kan een lange UTP-kabel uit de tv-ingang van de modem natuurlijk helemaal doortrekken tot aan de decoder bij de televisie. Dit wilden we niet, dus schaften we een draadloze tv-verbindingsset aan. Je steekt de ene adapter in de meterkast in een stopcontact. En je stopt de tweede adapter bij de tv in het stopcontact, en steekt het snoer van die adapter in de decoder. Klaar. Serieus, het duurde even voordat we door hadden dat dit allemaal buiten de router omgaat. Die is er alleen voor internet. Bij Ziggo moesten we vanaf het draadloze modem een snoer trekken naar de decoder, vandaar de verwarring. Met glasvezel gaat het vanaf de modem in de meterkast.
Tevreden met interactieve tv
Wat ben ik blij met onze nieuwe interactieve decoder! We hebben ineens HD-tv lijkt het. Het leek wel of we bij Ziggo die nooit echt hadden. We hadden wel digitale tv via de decoder, maar of het HD was. Ik zie nu echt een verschil. Ik ben weer blij met de televisie. Ik weet niet waar het nu aan ligt. En de extra diensten van interactieve tv kunnen ook heel fijn zijn. Zoals die tv-gids en video’s huren. En favorieten instellen.
Internet is ok
Wow we hebben glasvezelinternet, dat is toch supersnel? Een vriend die bij ons thuis op zijn smartphone zit zegt ‘jullie hebben echt snel internet’. Maar ja, hij komt net uit Frankrijk met langzaam internet, niet heel representatief. We hadden bij Ziggo internet van 60 Mb en ik had effectief 40 Mb via de speedtest. Ik heb nu glasvezelabonnement van 50 Mb en ik haal op de speedtest 30 tot 40 Mb en uploaden 20 tot 26 Mb. Ik ben tevreden met die internetsnelheid. Vooral ook als je er rekening mee houdt dat ik 10 euro per maand minder betaal. Ziggo heeft nu de internetsnelheid verhoogd naar 90 Mb, tsja die lopen we nu mis.
Het uploaden is in ieder geval een stuk sneller via glasvezel. Wat ik wel vreemd vind is dat de download en uploadsnelheid niet even hoog zijn. Ik dacht dat dit een eigenschap was van glasvezel.. Bij Ziggo konden we gebruikmaken van WiFi-spots. Ik zag zo nu en dan dat die ‘aansprong’ op mijn telefoon. Nu ik die niet meer heb, verbruik ik misschien meer data op mijn mobiele telefoon. Moet ik even checken..
Wow een voicemail in mijn inbox
Wat een prachtige service. Je kan gewoon onderweg voicemails die binnenkomen op de vaste telefoon afluisteren! Je krijgt een mailtje met de voicemail. Dat vind ik wel een prachtige service! En verder, ja een telefoon is een telefoonlijn. Hij doet het. We gebruiken hem vooral om bereikbaar te zijn voor de familie die graag met de vaste telefoon belt. En het is handig als je je mobiele telefoon kwijt bent. Dan kun je jezelf even met de vaste telefoon bellen. En pakt je man zijn mobiel niet op, dan bel je hem even op de vaste lijn. Oh nee, die hoort hij niet omdat die in de meterkast zit..
Berg snoeren in de meterkast
Ik ben blij dat de elektricien een extra stopcontact heeft aangelegd in de meterkast. Anders hadden we al die kastjes nooit kunnen installeren! In onze meterkast is het nu nog een zooitje met die grote kluwen draden. Ik zou het zelf nooit zo achterlaten na installatie, mijn man maakt dat minder uit. Ik erger me er wel aan, maar ik ben ook weer te beroerd om het allemaal te ontkluwen. Mijn vriend baalt nu wel dat we niet bij Ziggo zijn gebleven omdat je dan alles wat meer bij elkaar in de woonkamer hebt. Ik betwijfel dat, want de hoofdkabelaansluiting zit volgens mij in de meterkast. In ons oude huis, was die aansluiting in de woonkamer en dat was wel handig.
Mijn droom is nog om al die ellende die nu in de meterkast zit via de kruipruimte door te trekken tot aan de televisieplek. Dat zou toch heerlijk zijn! Maar ja, dat kan nog wel even duren. We schuiven zo na de verhuizing veel op de lange termijn.
Conclusie
Ik ben tevreden met glasvezel. Het was tijd voor wat verandering en het pakket van Telfort biedt een paar nieuwe dingen waar ik erg blij mee ben. En het heeft een mooi prijsje vind ik. Met Ziggo hadden we geregeld geen internet omdat de modem dan ging resetten. Daar hebben we nu nog geen last van gehad, ook fijn. Alleen punt is wel al die kabels en extra kastjes erbij. Daar moeten we nog een oplossing voor zien te vinden..